The Settlers of Catan (Οι Αποικοι του Καταν)



Ο Χριστόφορος Κολόμβος ή ο Αμέρικο Βεσπούτσι ανακάλυψε τελικά την Αμερική;


Πάντως το μόνο σίγουρο είναι ότι εσύ και η παρέα σου ανακαλύψατε μια νέα γη, το Catan. Ήρθε η ώρα να εγερθούν νέοι πολιτισμοί και να χτιστούν νέες αποικίες στην άγνωστη αυτή γη. Δημιούργησε τα δικά σου ήθη και έθιμα και πρόβαλε την κουλτούρα σου με το δικό σου μοναδικό τρόπο.



Το Catan έγινε γνωστό! Πολλοί έτρεξαν για να κερδίσουν απ’ αυτή την άγονη γη. Για να καταφέρεις να αναπτυχθείς θα πρέπει να συνεργαστείς μαζί τους, ώστε να ακμάσει το εμπόριο και νέα τάξη των πραγμάτων να έρθει στη γη του Catan. Προσέξτε όμως γιατί οι ληστές παραμονεύουν! Με μία λάθος κίνηση μπορεί να χάσεις πολύτιμα αγαθά.

Όλοι θέλουν όσο περισσότερες πρώτες ύλες γίνεται για να μεγαλώσουν τις αποικίες τους. Άλλοι άλλοτε χρειάζονται ξύλο, άλλοι πηλό, άλλοι ζητούν μαλλί, όλοι μαλώνουν για το σιτάρι και όλοι στο τέλος χρειάζονται πέτρα.


Ξεκινώντας το παιχνίδι:

Μπροστά σας βρίσκεται το νησί του Catan. Το οποίο αποτελείται από 19 εξάγωνα κομμάτια γης και περιβάλλεται από θάλασσα. Σκοπός σας είναι να το ΑΠΟΚΤΙΣΕΤΕ.
Υπάρχει και έρημος στο παιχνίδι αυτό  και πέντε διαφορετικά είδη γης. Καθένα παράγει μια διαφορετική πρώτη ύλη. 
Το Δάσος παράγει Ξύλοο λόφος παράγει πηλότο λιβάδι παράγει μαλλίο αγρός παράγει σιτάριτο βουνό παράγει πέτρα και η έρημος δεν παράγει τίποτα.


Κάθε παίκτης παίρνει έναν πίνακα κόστους και όλα τα κομμάτια ενός χρώματος : 5 οικισμούς4 πόλεις και 15 δρόμους. Κάθε παίκτης έχει το δικαίωμα να τοποθετήσει 2 οικισμούς και 2 δρόμους στο ταμπλό. Τα υπόλοιπα κομμάτια τα τοποθετεί μπροστά του ως απόθεμα.

  • Τα πλακίδια Μεγαλύτερος Δρόμος και Μεγαλύτερος Στρατός τοποθετούνται κοντά στο ταμπλό, όπως και τα ζάρια.
  • Οι κάρτες πρώτων υλών χωρίζονται σε πέντε στοίβες (ανά είδος) και τοποθετούνται ανοιχτές στην ειδική πλαστική θήκη.
  • Οι κάρτες ανάπτυξης ανακατεύονται και τοποθετούνται ως κλειστή στοίβα στην τελευταία ελεύθερη θέση της θήκης.

Τέλος, κάθε παίκτης παίρνει πρώτες ύλες από τον δεύτερο του οικισμό που τοποθέτησε στο ταμπλό.
Κάθε παίκτης κρατάει τις πρώτες ύλες του κλειστές στο χέρι του.
Αφού τελειώσουμε με την προετοιμασία του παιχνιδιού που ανέλυσα παραπάνω στην συνέχεια ξεκινάει η πραγματική δράση!

Αρχίζει ο μεγαλύτερος σε ηλικία παίκτης ( Ρατσιστικό μου φαίνεται αυτό πάντως ). Ο παίκτης του οποίου είναι ο γύρος, εκτελεί τις ακόλουθες ενέργειες με τη σειρά :

  1. Ρίχνει τα ζάρια για να παραχθούν οι πρώτες ύλες. (η ζαριά επηρεάζει όλους τους παίκτες)
  2. Μπορεί να κάνει ανταλλαγές με άλλους παίκτες κάνοντας εμπόριο.
  3. Μπορεί να κατασκευάσει ΔρόμουςΟικισμούςΠόλεις, ή να αγοράσει Κάρτες Ανάπτυξης.

Μετά από όλα αυτά ο γύρος του τελειώνει και ξεκινάει ο γύρος του επόμενου, δεξιόστροφα, παίκτη.



Πιο αναλυτικά :
Σκοπός του παιχνιδιού είναι κάποιος από τους παίκτες να φτάσει πρώτος τους 10 πόντους νίκης!

Οικισμός – 1 πόντος νίκης
Πόλη – 2 πόντοι νίκης
Μεγαλύτερος Δρόμος – 2 πόντοι νίκης
Μεγαλύτερος Στρατός – 2 πόντοι νίκης
Ειδικές Κάρτες Ανάπτυξης – 1 πόντο νίκης (Οι κάρτες με πόντους νίκης είναι 5)

Για να κερδίσετε πόντους νίκης, πρέπει να κατασκευάσετε νέους δρόμους και οικισμούς και να αναβαθμίσετε τους οικισμούς σε πόλεις ή να τραβήξετε πόντους νίκης από τις κάρτες ανάπτυξης. Φυσικά για να χτίσετε χρειάζεστε πρώτες ύλες.
Ο μπλε παίκτης θέλει να κτίσει έναν οικισμό. Οι οικισμοί με «Α» βρίσκονται ήδη στο παιχνίδι. Ο παίκτης αυτός δεν μπορεί να κτίσει στην διασταύρωση «Β» αλλά μόνο στην «C».

Πως αποκτάτε πρώτες ύλες;

(Ο μπλε παίκτης θέλει να κτίσει έναν οικισμό. Οι οικισμοί με «Α» βρίσκονται ήδη στο παιχνίδι. Ο παίκτης αυτός δεν μπορεί να κτίσει στην διασταύρωση «Β» αλλά μόνο στην «C».)
Είναι απλό! Σε κάθε γύρο όλα τα εξάγωνα (εκτός της ερήμου) παράγουν πρώτες ύλες, αυτό το καθορίζει η ζαριά του κάθε παίκτη – γι’ αυτό και κάθε εξάγωνο έχει και ένα στρόγγυλο δείκτη με αριθμό. Για παράδειγμα, αν έρθει -6- στα ζάρια, όλοι οι οικισμοί που συνορεύουν σε εξάγωνο που περιέχει τον αριθμό -6- θα παράγουν από μία ύλη. (Άμα συνορεύει πόλη θα πάρουμε από 2 πρώτες ύλες).
Ένας οικισμός χτίζεται πάντα πάνω σε μία ελεύθερη διασταύρωση. Θα πρέπει όμως να υπάρχει δρόμος σας που να οδηγεί εκεί και να τηρείται ο περιορισμός της απόστασης των 2 δρόμων ανάμεσα στους οικισμούς (δικούς μας ή και αντιπάλων)
Σκεφτείτε προσεκτικά που θα τοποθετήσετε τους οικισμούς σας. Οι αριθμοί πάνω στους στρογγυλούς δείκτες έχουν διαφορετικά μεγέθη και χρώματα. Αυτό δείχνει τις πιθανότητες που έχει το ζάρι να φέρει τους αριθμούς, οι αριθμοί μεγαλύτερου μεγέθους έχουν περισσότερες πιθανότητες να έρθουν από τους αριθμούς μικρότερου μεγέθους. Οι κόκκινοι αριθμοί 6 και 8 έχουν τις περισσότερες πιθανότητες να έρθουν από τους υπόλοιπους (θεωρητικά τουλάχιστον).
Ο παίκτης κάνει εμπόριο με τους συμπαίκτες του, προκειμένου να βρει τις πρώτες ύλες που του λείπουν!

Υπάρχουν τρεις τρόποι για να κάνετε εμπόριο :
  • Πρώτος τρόπος είναι με την τράπεζα, μπορούμε δηλαδή να δώσουμε 4 ίδιες πρώτες ύλες από το χέρι μας στην τράπεζα και να πάρουμε μία της επιλογής μας.

  • Δεύτερος τρόπος είναι το Θαλάσσιο Εμπόριο, χτίζοντας δηλαδή πάνω σε ένα λιμάνι έχουμε την δυνατότητα να το χρησιμοποιήσουμε και να κάνουμε καλύτερες ανταλλαγές με την τράπεζα αναλόγως την αναλογία που απεικονίζεται.

  • Τρίτος τρόπος είναι με τους συμπαίκτες μας, ζητώντας δηλαδή ανταλλαγές από τους υπόλοιπους παίκτες και ανταλλάσοντας στις αναλογίες που θα κανονίσετε. (Μπορείτε ελεύθερα να κλείσετε ότι συμφωνία θέλετε).


Κάρτα κόστους κατασκευής

Ο παίκτης στο τέλος του γύρου του, αφού πάρει τις πρώτες ύλες από τις ζαριές και εκμεταλλευτεί το εμπόριο, μπορεί να κατασκευάσει για να αυξήσει τις πιθανότητές του στην παραγωγή πρώτων υλών, αλλά και τους πόντους νίκης. Για να το καταφέρει αυτό θα πρέπει να χρησιμοποιήσει συγκεκριμένο συνδυασμό πρώτων υλών αναλόγως την κατασκευή. 
(Βλέπε Κάρτα Κόστους Κατασκευής)

Οι δρόμοι χτίζονται στις πλευρές των εξάγωνων ενώ οι οικισμοί στις γωνίες των εξάγωνων. Οι πόλεις αναβαθμίζουν έναν οικισμό, δηλαδή δίνοντας τα υλικά της πόλης
αντικαθιστούμε ένα χωριό με αυτή. Το χωριό αυτό είναι και πάλι στο απόθεμα μας για να το χρησιμοποιήσουμε αργότερα. Για να πάρουμε μια κάρτα ανάπτυξης, δίνουμε την αξία των υλικών της στην τράπεζα και παίρνουμε την πρώτη κλειστή κάρτα της στοίβας. Μπορούμε να τη χρησιμοποιήσουμε από τον επόμενο γύρο και στη σειρά μας, ενώ την κρατάμε κλειστή μπροστά μας μέχρι να την ενεργοποιήσουμε. Υπάρχουν τριών ειδών
κάρτες ανάπτυξης, ιππότες, πρόοδοι και πόντοι νίκης. Ένας παίκτης στο γύρο του μπορεί να παίξει μόνο μια κάρτα ανάπτυξης.

Εξαίρεση: Αν η κάρτα που αγόρασε ένας παίκτης είναι πόντος νίκης και με αυτόν συγκεντρώνει 10 πόντους νίκης, μπορεί να την ανοίξει αμέσως και να κερδίσει το παιχνίδι.

Πώς ενεργοποιείται ο ληστής και τι κάνει;
Ο ληστής ενεργοποιείται με 2 τρόπους. Ή φέρνοντας κάποιος παίκτης τον αριθμό -7- στα ζάρια (ο οποίος, αν παρατηρήσετε, δεν υπάρχει στο ταμπλό) ή ανοίγοντας έναν ιππότη. Στην πρώτη περίπτωση, όταν έρθει ο αριθμός -7-, οποιοσδήποτε παίκτης έχει στα χέρια του πάνω από 7 κάρτες πρώτων υλών πρέπει αμέσως να χάσει τις μισές. Οι μονοί αριθμοί στρογγυλεύονται προς τα κάτω (αν, για παράδειγμα, κάποιος έχει 9 κάρτες, επιστρέφει στην τράπεζα τις 4).
Ο παίκτης που έφερε 7 μετακινεί τον ληστή στο εξάγωνο με τον αριθμό 4.


(Ο παίκτης που έφερε 7 μετακινεί τον ληστή στο εξάγωνο με τον αριθμό 4.)
Στη συνέχεια ο παίκτης που έφερε -7- τοποθετεί τον ληστή σε ένα εξάγωνο. 
Το συγκεκριμένο εξάγωνο απενεργοποιείται, δηλαδή ο αριθμός του δεν παράγει πλέον ύλες, και κατόπιν κλέβει μια τυχαία κάρτα πρώτων υλών από έναν συμπαίκτη του που έχει οικισμό ή πόλη σε αυτό το εξάγωνο. Ο ληστής παραμένει εκεί μέχρι κάποιος παίκτης να τον μετακινήσει.
Με την κάρτα ανάπτυξης του ιππότη μπορούμε με τον ίδιο τρόπο να μετακινήσουμε τον ληστή, χωρίς όμως να ισχύει το όριο των 7 καρτών. Οι ιππότες του Catan , όπως και όλες οι κάρτες ανάπτυξης, μπορούν να ενεργοποιηθούν σε οποιαδήποτε φάση του γύρου μας, ακόμα και πριν ρίξουμε τα ζάρια. Οι χρησιμοποιημένες κάρτες ιπποτών παραμένουν ανοιχτές μπροστά στον ιδιοκτήτη τους.

Κάρτες Bonus! (2 πόντοι νίκης / πλακίδιο)
  • Μεγαλύτερος Δρόμος: Αυτό το πλακίδιο το παίρνει ο παίκτης που θα κατασκευάσει πρώτοςThe Settlers of Catanπέντε συνεχόμενα κομμάτια δρόμου. Όταν ένας άλλος
    παίκτης κατασκευάσει ένα μεγαλύτερο δρόμο, παίρνει αυτός το πλακίδιο.
  • Μεγαλύτερος Στρατός: Αυτό το πλακίδιο το παίρνει ο παίκτης που πρώτος θα ανοίξει τρεις κάρτες ιπποτών. Όταν ένας άλλος παίκτης ανοίξει περισσότερες κάρτες ιπποτών, παίρνει αυτός το πλακίδιο.

Για να κερδίσει ένας παίκτης θα πρέπει να είναι ο γύρος του και να έχει μαζέψει 10 πόντους νίκης.


Tips !!! 😉
  • Οι πόντοι νίκης είναι οι μόνες κάρτες ανάπτυξης που μπορούν να ενεργοποιηθούν περισσότερες από μία στον γύρο σου, εφόσον μαζί με αυτή/αυτές συγκεντρώνονται 10 πόντοι νίκης. Για αυτόν τον λόγο κράτα τες κλειστές μπροστά σου, εκμεταλλεύσου τα δεδομένα του παιχνιδιού, μπλοφάροντας ότι είναι απλά πρόοδοι ή ιππότες και αιφνιδίασε τους αντιπάλους ανοίγοντάς τες όλες μαζί στο τέλος!

  • Κανείς δε σας αναγκάζει να ανοίξετε τις κάρτες ανάπτυξης. Το ιδανικότερο θα ήταν να παρατηρήσετε την εξέλιξη του παιχνιδιού και να τις ανοίξετε όταν θελήσετε να «σαμποτάρετε» κάποιον συγκεκριμένα.

  • Αν αντιληφθείς ότι κάποιος παίκτης είναι πιο μπροστά σε πόντους νίκης «σαμποτάρησέ» τον. Κάνε μια συμμαχία ‘under the table’ με έναν από τους συμπαίκτες σου, βοηθήστε ο ένας τον άλλον με τις ανταλλαγές και κάντε μποϊκοτάζ στο εμπόριο του. Ρίξε τον από την αρχηγεία και διεκδίκησε εσύ την πρώτη θέση. Άλλωστε σε όλα τα παιχνίδια υπάρχει ο ανταγωνισμός!

  • Εάν κάποιος απρόσεκτος συμπαίκτης σας δεν έχει χτίσει οικισμό ανά 2 δρόμους απόσταση (ενώ μπορούσε) έχετε τη δυνατότητα να χτίσετε εσείς αντί για αυτόν, εφόσον οδηγήσετε τον δρόμο σας σε αυτή τη διασταύρωση. Με αυτόν τον τρόπο κόβετε τον δρόμο του αντιπάλου στη μέση, με αποτέλεσμα αν κατείχε τον μεγαλύτερο δρόμο, να τον χάσει και να τον πάρει ο επόμενος (που ίσως είστε εσείς).

  • Αν είσαι άτυχος και τοποθετείς τα χωρία σου τελευταίος και οι υπόλοιποι παίκτες έχουν «κλείσει» όλους τους «καλούς» αριθμούς, μη σε απασχολεί! Πάρε μονοπώλιο σε ένα ή και δύο υλικά και χτίσε στα λιμάνια τους. Έτσι θα καταφέρεις να ανταλλάσσεις πολύ εύκολα υλικά με την τράπεζα αλλά και με τους υπόλοιπους παίκτες.

  • Όταν έρθει η ώρα να μετακινήσεις τον ληστή, πράξτε σοφά! Επέλεξε ένα εξάγωνο που συνορεύουν δύο ή τρεις αντίπαλοι παίκτες και κλείσε την παραγωγή τους.

  • Προσπάθησε να μην κρατάς στο χέρι σου πάνω από 7 κάρτες, ο λόγος είναι απλός. Υπάρχουν πολλές πιθανότητες κάποιος παίκτης να φέρει -7- μέχρι να έρθει ο γύρος σου. Χτίσε όσα περισσότερα μπορείς στον γύρο σου και μην τα κάνεις «μασούρι»!

  • Προσπάθησε να κρατάς χαμηλό προφίλ και να τα έχεις καλά με τους συμπαίκτες σου, για να μην στραφούν εναντίον σου και σε αποτρέψουν από την πρωτιά.


Οι Άποικοι του Κατάν ( The Settlers of Catan )είναι πλέον ένα κλασικό επιτραπέζιο παιχνίδι που μπορούμε να το παίξουμε με φίλους και οικογένεια. 
Είναι ένα διασκεδαστικό παιχνίδι στρατηγικής και ανάπτυξης που σου υπόσχεται να περάσεις αξέχαστες δυναμικές εμπειρίες. Σε βοηθά να αναπτύξεις τη στρατηγική σου σκέψη αλλά και τον διπλωματικό σου λόγο. 
Το Catan δε το βαριέσαι ποτέ! Οι δημιουργοί του έχουν φροντίσει για αυτό, καθώς υπάρχουν πολλές παραλλαγές και επεκτάσεις του παιχνιδιού και μερικές από αυτές έχουν μεταφραστεί και στα ελληνικά. Για να δεις κάποιες από τις επεκτάσεις του επισκεφθείτε τον ιστότοπό μας gameville.gr ή ελάτε να το παίξετε και να μας γνωρίσετε από κοντά στο κατάστημα GameVille στο κέντρο του Βόλου.

Παίκτες: 3-4
Ηλικία: 10+ ετών
Διάρκεια: 75’

Υλικά του The Settlers of Catan :
37 εξάγωνα χάρτη με τις διαφορετικές φυσικές τοποθεσίες
18 αριθμημένοι δείκτες
95 κάρτες πρώτων υλών με τα σύμβολα Μέταλλο, Σιτηρά, Ξυλεία, Μαλλί, Τούβλα
25 κάρτες ανάπτυξης (14 κάρτες ιπποτών, 6 κάρτες προόδου, 5 κάρτες πόντοι νίκης) 
4 πλακίδια σύνοψης κόστους κατασκευής 
2 Ειδικά πλακίδια: “Μεγαλύτερος Δρόμος” & “Μεγαλύτερος Στρατός”
16 πόλεις, μεγάλα σπίτια (4 σε κάθε ένα από τα χρώματα των παικτών)
20 οικισμοί, σπίτια (5 σε κάθε ένα από τα χρώματα των παικτών)
60 δρόμοι, πάσσαλοι (15 σε κάθε ένα από τα χρώματα των παικτών)
2 ζάρια 
1 μαύρο πιόνι ληστής 
1 φυλλάδιο οδηγιών από τον Professor Easy για γρήγορη εκμάθηση 
1 κανονικό φυλλάδιο οδηγιών

Σχεδιαστής παιχνιδιού : Klaus Teuber

Να είστε καλά,
να παίζετε
και να χαμογελάτε 
Κωνσταντίνος Σιδηρόπουλος.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου